همنوایی شبانه

جایی که توش می نویسم تا یادم نره چی فکر می کردم.

همنوایی شبانه

جایی که توش می نویسم تا یادم نره چی فکر می کردم.

ترانه های محلی ـ ۲ (تصویر سازی و نقش زنان)


    در نوشتار پیشین، شباهت های برخی از ترانه های محلی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین به پراکندگی آن ها در قسمت های مختلف جغرافیایی اشاره شد.


    در این قسمت، از دید دیگری به ترانه های محلی می نگریم. تصویر سازی و لحن زنانه ای که برخی از این ترانه ها دارند، پدیده ای است که کمتر به آن پرداخته اند و  در این جا اشاره ای به آن ها خواهد شد.


    تصویر سازی، یکی از مهم ترین تکنیک هایی است که در خلق این آثار مورد توجه قرار گرفته است. می دانیم یکی از نکات بسیار مهمی که در یک شعر موفق وجود دارد، علاوه بر مفهوم آن، قدرت تصویر سازی مناسب آن خواهد بود. به عنوان مثال به مصرع زیر از سعدی بنگریم: "سرو بالایی به صحرا می رود"... در این مصرع به مانند یک فیلم سینمایی می توان کاملا شرایط را در ذهن بازسازی کرد و با خواندن ادامه ی آن، یک تصویر سینمایی را در ذهن تصور نمود. این شرایط کاملا در ترانه های محلی نیز وجود دارد، می توان سادگی و صفای درونی سراینده و بازسازی یک تصور و خیال شکل گرفته در ذهن را از دلایل آن دانست. حتی بعضی از آن ها، از توانایی های نمایشی نیز برخوردارند که می توان در تئاتر و سینما به بررسی آن ها پرداخت :


           لب آب روونت دیدم ای گل     به زیبایی تمومت دیدم ای گل

           تو را دیدم، ولی لب بسته موندم     ز بس شیرین زبونت دیدم ای گل(ش.9)

 

    زنان در ترانه ها، نقش ویژه ای بازی می کنند. از این موضوع که در بیشتر ترانه های محلی موضوع به نوعی به زنان مرتبط می شود می گذریم. اما باید به یاد داشت که در این ترانه ها مادران، خواهران و دختران، وجودی پررنگ دارند. هم چنین در این ترانه ها علاوه بر عشقی که ابراز می شود به مسایلی دیگر نیز توجه شده است. مسایلی چون پوشش زنان و جواهرات آنان، کشت و کار و زندگی روزانه و متاسفانه در بعضی موارد تحقیر زنان.


    اما نکته ی مهم تر که مورد توجه این نوشته است، ترانه هایی است که زنان سروده اند. لازم به یادآوری است که بیشتر لالایی های سروده شده در مناطق مختلف، سروده ی زنان اند که در آن ها به خوبی کلیه ی وجوه زندگی و احساس خود را به نمایش گذاشته اند. مسایلی چون عشق به همسر و عشق همسر به او، خیانت شوهر، خشکسالی و مسایل اعتقادی و جغرافیای ناحیه ای که زندگی می کنند، جنگ ها و بسیاری از مسایل دیگر در لالایی ها آمده اند. یعنی زنان در هنگام نگهداری فرزند، ناخودآگاه مسایلی را بازگو می کردند و به آن فکر می کردند که نقش خویش را در لالایی سروده شده پیدا می کرد. باید توجه کرد که در لالایی هم مانند ترانه ها، تقلید و پراکندگی در منطقه های مختلف دیده می شود.


الالالا، سیاه دونه    که بابا در بیابونه   الالالا، خبر اومد   که بابات از سفر اومد(ل.1)


الالالا، گول غوره   گیدا اومد در خونه   نونش می دم، نمیستونه    همیش میگه کو صاب خونه(ل.2)


    اما در این نوشته، صرفا ترانه هایی با قالب های رباعی و دو بیتی بررسی شده اند. بسیاری از این ترانه ها در طول تاریخ توسط دختران و زنان سروده شده اند. باید دقت کرد بسیاری از این ترانه ها صرفا آمال و آرزوهایی هست که آنان در سر پرورانده اند و به دلیل شرایط اجتماعی قدرت ابراز آن را نداشته اند و به همین دلیل بسیاری از آنان ظاهری مردانه دارند.


 ولم زیر کپر سر می تراشه     به دور گردنش لنگ قماشه

بنازم دست تو استاد سلمان    سر و زلف ولم خوب می تراشه(ش.10)

.....

پسرعمه ز باغ گل در اومد    دو چنگش پر گل و رو بر من اومد

دو چنگش پر گل و چنگش حنایی    به شانش می برازه کدخدایی(ش.11)


    می دانیم که در جهان (و در این بحث، ایران)، همیشه زنان از محدودیت های بیشتری رنج برده اند. یکی از این محدودیت ها، مسایل جنسی هستند که در زنان بیش از مردان سرکوب گشته اند. برخی از زنان این محدودیت را به زیبایی در ترانه ها بازگو کرده اند که در زیر یکی از آن ها را می بینیم.


           ای منار ته برنجی   حرفیت می زنیم نرنجی

          هونگ ما دسته می خواد   مرد کمر بسته می خواد(ش.12)

 

    به نظر می رسد که بعضی از ترانه ها سروده ی زنانی باشد که به دلایلی نتوانسته اند هویت زنانه خویش را به طور مستقیم بیان نمایند(ترانه هایی که در زیر می آیند، حدس هایی است که من زده ام و هیچ گونه بررسی علمی بر روی آنان صورت نگرفته است.)


        سلامت می رسونم دونه ی نار     به قربونت روم ای نازنین یار

       میون صد جوون دل بر تو بستم    مکن نامردی و خوبم نگه دار(ش.13)

......

     عرقچین در سرت، گیوه به پایت    به هرجا می روی جانم فدایت

    به هر جا می روی، زودی بیایی     نشسته منتظر یارت برایت(ش.14)


از هر دری سخنی:


1)      نمونه های بسیاری برای هر کدام از موارد می توان مثال زد.


2)      اگر شمایی که این جا رامی خوانید نمونه هایی سراغ  دارید و یا دلیلی بر رد حدس های من دارید حتما یا بنویسید و یا ای میل بزنید ... ممنون.


3)      ندیده، می شناسمت.

نظرات 14 + ارسال نظر
نیلوفر زاهدی شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:04 ق.ظ http:// nilofaresahra.blogfa.com

با درودی بیکران

بسیار زیبا توصیف نمودید .کلا حال وهوای اشعار محلی ایجاد نشاط وشادمانیست و ریتم اهنگین ان توصیف شوق و شور در زنان ان دوران دارد .

هانیه شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:07 ق.ظ http://gamaj.blogsky.com

اسم وبلاگت منو یاد کتاب: همنوایی شبانه ارکستر چوب ها انداخت
البته متن وبلاگت ربطی به متن اون کتاب نداره
موفق باشی

negar شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:23 ق.ظ http://zemzemehaykhamooshi.blogsky.com/

سلام هاگن عزیز
نوع نگاهت به ترانه ها برام این بار جالب تر بود ...به خصوص برای لالایی ها ...
اگر چه من تخصص خاصی در این زمینه ندارم ...اما نوع نگاهت رو دوست داشتم ...
شاد باشی

جوان شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:37 ق.ظ http://javan.blogsky.com

درست می فرمایید، در ادبیات هم مثل موسیقی و سینما در تاریخ صدا و نقش زنان به دلیل مسائل جنسیتی کمی کمرنگتر از مردان بوده.

سوسن شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:13 ب.ظ


سلام
درسته و حتی برای کسی مثل من که اهل ترانه های محلی نیستم و فقط اتفاقی شنیدم هم همین دو مورد ملموسه

شما رشته تون به موسیقی،جامعه شناسی و .... مربوطه یا صرفاً علایق شخصی اند؟

آبمیوه یکشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:52 ق.ظ http://www.abmiwe.blogfa.com

از لحن شعر ها خوشم میاد خیلی سادست..زنان ایرانی تا بوده مظلوم بودند از این شعر ها هم معلومه که اون زمان جسارت بیان احساسشون رو نداشتن (شاید الان هم برخی)
به زنان مثل یک عروسک نگاه میکنند این جماعت ، یک عروسک بدون شخصیت و احساس ! حدس هات درسته چون الان هم اگر درست به قضیه نگاه کنیم فرقی نکرده،،هویت گمشده زنان !

کوریون یکشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:55 ق.ظ http://chorion.blogsky.com/

چرا دروغ بگم هاگن عزیز .. دوبار خوندم اما بس که منگ خوابم ، هیچی حالیم نشد ، یعنی کلا یه چیزاایی دستگیرم شد اما ، کامنت ارزشی و این چیزها ،زکی! : ))
-
مرسی سر میزنی ، مهربونی تو سپاس
درود

ساقی می یکشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:41 ب.ظ http://saghiemey.blogfa.com

با تأیید حرفهاتون اضافه می کنم که: ترانه های محلی پایه اصلی موسیقی هر کشور محسوب می شود و اصالت موسیقی محلی، اصالت موسیقی حال یک کشور است.
این ترانه های عامیانه بنا بر افکار و نیاز مردم زمان خودش سروده شده و معمولاً هم مردم بی سواد و امی آنها را سروده اند که قشر وسیعی از آنان زنان بوده اند. زنانی که استعدادهای نهفته ای داشته اند که به دلیل موقعیت اجتماعی زمان خود، یارای بیان احساساتشان را نداشته اند و گاهی آنقدر ماهرانه این ترانه ها سروده شده است که برای همیشه جاودان باقی خواهد ماند.
در این ترانه ها غم ها، شادی ها ، جنگها و قهرمانیها و ... بسیار بیان شده است و همین یکی از دلایل ارزش بالای این اشعار است که به گونه ای بیان کننده تاریخ یک کشور هم هستند.

کوریون سه‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:37 ق.ظ http://chorion.blogsky.com/

تصدقت رفیق ..
-
کد کامنت باکس رورفرش کن ، آیکون اضافه کردن حضرات ادمین ;)

محمد صالح رزم حسینی چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:24 ق.ظ http://abukoorosh.blogfa.com/

کارتونی جدید..
به مناسب دهمین سالمرگ احمد شاملو…
http://abukoorosh.blogfa.com/

محمد پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:58 ب.ظ http://shanc.blogsky.com

ایول بابا
خوب زحمت کشیدی
یادمه پدربزرگم میگفت اون موقعها
تو روستاشون
خودش قشمه میزده(یه سازه)
دخترا و زنا و مردا و همه میرقصیدن و صفا خلاصه
توی روستای دور در دل کویر این قدر ذوق و صفا
به موقعشم همشون به هم کمک میکردن
مسجدشون و عاشوراشونم داشتم
توی خیابون وقت عاشورا کارناوال امام حسین راه مینداختن و هر کی یه نقشی داشته و شبیه خوانی و این حرفا!
به امید بازگشت به اون خوبیا
جدای جزیییات خیلی ظریفش

یک دانشجوی پزشکی شنبه 9 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:16 ب.ظ

در مورد لالایی ها که خب به نظرم زنان بودنش درسته ولی ترانه ها رو نمی دونم

گیس طلا سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:54 ق.ظ http://gistela.blogspot.com

:)

محمد صالح رزم حسینی چهارشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 ب.ظ http://abukoorosh.blogfa.com/

داستانک...
اینبار مثل همیشه بالا نیومد ؛ دیگه خسته شده بود..........
سر بزنید ممنون میشم...
http://abukoorosh.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد